Eerste keren.

6 maart 2018 - Willemstad, Curaçao

Eerste lessen:

Mijn eerste lessen hier zijn mij goed bevallen. Ik heb 2A over mogen nemen, 2A is een basis/kader klas. In de eerste les merkte ik al dat het anders gaat dan ik had gedacht. Ik wilde nieuwe stof uitleggen aan de hand van voorbeelden. Het eerste voorbeeld zouden ze al moeten kunnen, maar ik werd aangekeken alsof ik Chinees sprak. Gelukkig bleek het dat ze mijn vraag niet begrepen, want daar kwam ik ook achter, mijn leerlingen spreken minder goed Nederlands dan ik had gedacht. Bij elk voorbeeld vroeg ik aan de klas wat zij moesten doen. Hierbij kreeg ik niet meer reactie en waren het constant dezelfde leerlingen die antwoorden, dus had ik al bedacht dat ik het de volgende les anders aan wilde pakken. Mijn tweede les van een herhalingsles en ging over oppervlakte van ruimtefiguren. Ook in deze les viel mij iets op. Ik begon met het vragen naar alle formules, maar als ik bijvoorbeeld vroeg: 'hoe bereken je het opppervlakte van een parallellogram?', zeiden alle leerlingen in koor het antwoord. Hoogstwaarschijnlijk hebben zij alle formules uit hun hoofd moeten leren en kunnen ze het daarom zonder te denken opdreunen. Mijn laatste les is ook een grappig verhaal. De les was ook een herhalingsles, want we zaten valk voor de proefwerkweek. Ik wilde alleen iets anders proberen, ik ging bingo met ze spelen. Ik had 26 verschillende bingokaarten gemaakt met de hand en 18 vragen over de stof bedacht. Ik was er alleen van uitgegaan dat mijn leerlingen bingo wel begrijpen, ook met wiskunde. Dit was alleen niet het geval, gelukkig is het niet moeilijk uit te leggen en konden wij snel beginnen. Maar ik kwam er al snel achter dat de leerlingen het toch nog niet helemaal de intentie van het spel begrepen. De leerlingen riepen de antwoorden door de klas zonder op hun kaartje te kijken, ze riepen antwoorden door de klas die op hun kaartje stonden maar helemaal niet goed waren of ze vroeg aan mij of zij het antwoord juist hadden. Gelukkig waren de leerlingen wel heel enthousiast, zo enthousiast dat ik een paar keer moest schreeuwen om er over heen te komen, dus het is voor herhaling vastbaar.

bingo

Na de proefwerkweek zal ik verdergaan met lesgeven en ook meerdere

Naast mijn eerste lessen heb ik nog veel andere eerste keren.

Mijn eerste keren:​​

• Curaçao
  • Zo lang vliegen
  • Zo lang en zo ver alleen van huis
  • Samenwonen met deze vier medestudenten
  • Dit stoplicht zien
    stoplicht
  • Moeten bidden aan het begin van de dag
  • Om half acht het eerst uur
  • Mijn haar bruin verven
    verf
  • Gebeten worden door een duizendpoot
  • In het buitenland wonen
  • Papiaments spreken
  • Een lange broek aan hebben met 27 graden
  • 5 dagen stage
  • Lesgeven met een krijtbord
  • Ontelbare muggenbulten
  • Kakkerlakken vermoorden (zie video's)

​Ik kijk uit naar alle andere lessen en nieuwe dingen die ik ga beleven.

1. Kees Jan:
    Hoi,
    Grappig dat je ineens zo sterk met taal bezig moet zijn. Bedenk dat er in Nederland waarschijnlijk ook kinderen in je klas zitten die hetzelfde probleem hebben maar het niet zeggen omdat ze denken dat ze de enige zijn. Goed om daar volgend jaar eens op te letten.
    Succes en veel plezier!
  2. Helga kolen:
    Hallo Hannah,
    Je leert zo wel goed van te voren nadenken over hoe je uitleg gaat geven en wat de leerlingen misschien niet kunnen weten/begrijpen en je leert improviseren. Wat goed dat je gekozen hebt voor een activerende werkvorm. De volgende keer weet je in ieder geval dat de uitleg over het spel nog niet bij iedereen duidelijk is en dat ze dit misschien ook niet gewend zijn.
    Succes verder
    Doe de groeten aan de rest
    Een aantal collega's zou het leuk vinden om jouw blog ook te lezen. Je zou ze toe kunnen voegen.
  3. Marlies:
    Lieve Hannah
    Wat leuk om je verslag te lezen.We leven met je mee.
    Geniet van al de nieuwe dingen en gebeurtenissen on je heen.Hier wordt het heel langzamer Hand lente.na heel veel sneeuw.Veel liefs Marlies
  4. Franka:
    11 maart 2018
    He lieve han!
    Wat leuk om te lezen over al je avonturen.
    Het is natuurlijk wel allemaal even wennen geweest, maar wat fijn dat je het zo naar je zin hebt nu. Geniet van al het moois! Ik ben benieuwd naar het volgende verhaal.
    En wie weet.... zie ik je snel ;-) (moet nog even doorsparen...)
    Liefs Franka