Kleine grote samenvatting

17 april 2018 - Curaçao, Nederlandse Antillen

Het spijt mij van de lange pauze, er was iets tussen gekomen waardoor ik veel aan mijn hoofd had. Om het goed te maken zal ik extra veel schrijven.

Stage:

Ik heb de afgelopen weken veel lessen overgenomen en/of hele dagen zelfstandig gedraaid door verschillende reden. De eerste keer dat ik de hele dag zelfstandig lesgaf, was omdat mijn begeleidster ziek was. Ik stond om half zeven op en had een berichtje of ik die dag alle lessen kon overnemen, omdat zij ziek was. Die dag had ik 6 lesuren waarvan een mijn eigen klas de rest was nieuw voor mij. Ik kende ze natuurlijk wel, maar ik had ze nog nooit les gegeven. Ik moest die dag ook lesgeven aan een klas die nauwelijks Nederlands spreek. De leerlingen hebben een erg laag niveau en de lessen zien er anders uit dan normaal. Ik maak namelijk samen met de leerlingen de opgaves uit het boek, dus geen uitleg en dan zelfstandig werken. Dit doe ik omdat het boek in het Nederlands, maar ook omdat deze leerlingen nooit het huiswerk maken.

Daarnaast had ik ook een blokuur proefwerk, een uur examentraining en een drukke klas. Het eerste uur begint de leraar altijd met het ochtendgebed. Omdat ik geen Papiaments spreek en niet gelovig ben, was ik benieuwd naar wat ik zou moeten doen. Gelukkig mocht ik van mijn begeleidster een leerling aanwijzen om het te doen.

De tweede keer dat ik hele dagen zelfstandig moest draaien, wist ik dit gelukkig al lang van te voren. Mijn begeleidster ging namelijk eerder op vakantie en of ik de lessen wilde overnemen. Dus de laatste drie dagen van de vakantie stond ik er alleen voor. De eerste dag ging prima op één klas na. Zij vonden het niet nodig om naar mij te luisteren, omdat ik maar een stagiair ben. Gelukkig waren er meerdere collega's die op de hoogte waren dat mijn begeleidster er niet was en soms kwamen kijken en ingrijpen toen het nodig was. Aan het einde van de dag zag ik erg tegen de volgende dag op, omdat ik dan de klas die niet wilde luisteren een blokuur zou hebben.

De volgende dag bleek de klas die niet wilde luisteren niet mijn grootste probleem. Mijn eerste les, ook een blokuur, was gigantisch uit de hand gelopen. Het eerste uur wilde de leerlingen werken aan een project dat ze voor wiskunde moesten doen. Dit had ik goed gekeurd, maar wel gezegd dat ik het tweede uur les zou geven. De leerlingen waren in groepjes aan het werk toen er plots een leerling mijn lokaal uit stormde en 3 leerlingen haar volgde. Omdat ik niet wist wat er aan de hand was en leerlingen niet zomaar mijn lokaal uit mogen, ging ik kijken wat er aan de hand was. Nadat ik de leerlingen terug had gehaald, liep er iemand van zorg met mijn mee om de klas te bedaren. Toen ik terug kwam bij mijn lokaal bleek er ook al een andere docent komen kijken wat er aan de had was. Uit het niets begonnen toen twee leerlingen, andere dan die uit mijn lokaal liepen, te schreeuwen en te vechten. Gelukkig waren er op dat moment twee docenten in mijn lokaal, want ik wist even niet wat ik moest doen. En terwijl het ene gevecht uit elkaar werd gehaald, begon bijna het volgende gevecht. Op dat moment kwam de directeur binnen stormen en schreeuwen dat iedereen normaal moest doen, de leerlingen hun boeken moesten pakken en dat hij geen enkel geluid uit het lokaal meer wilde horen, want anders werd iedereen naar huis gestuurd. De twee vechtende leerlingen en de leerling die het bijna gevecht begon, werden geschorst. Dit alles gebeurde binnen de eerste 25 minuten van mijn les, wat betekende dat ik nog meer dan een uur moest.

De laatste dag voor de vakantie was paasviering. Dit hield in dat we eerst een dienst op het schoolplein hadden en dat de klassen daarna met kun mentor iets leuks zouden doen. Voor die dag was ik mentor van een vierde klas en we zouden na de dienst een paasbrunch houden. Ik kreeg die ochtend een programma van de dienst, die op zijn curacaos vanaf moment 1 al niet meer klopte. De hele dienst was in het Papiaments dus daar begreep ik weinig van, maar op het laatst was er een band en stond de hele school op het plein te dansen, dat was erg leuk om te zien.

.programma

Vakantie:

De eerste zondag van de vakantie leek het ons een leuk idee om de Christoffelberg te beklimmen. Omdat het hier snel warm is, vertrokken we om ongeveer 6.15 naar het park zodat we half 8 konden beginnen met de klim. Ze zeiden dat het ongeveer een uur naar boven en een uur naar beneden en zo waren we voor de ergste warmte weer beneden. We konden met de auto tot onderaan de berg en daarna begon het avontuur. Ik had online gelezen dat het eerste kwartier nog makkelijk pad zou zijn, maar ik vond het na 5 minuten al geen gewoon pad meer. Hoe hoger we kwamen hoe meer we moesten klimmen en klauteren, gelukkig was het pad duidelijk aangeven en was je zeker niet de enige op de berg. Maar eenmaal boven was het uitzicht fenomenaal. Het was alleen jammer dat je daarna ook weer de hele klim naar beneden moet.

Berg #1Berg #2

De tweede zondag van de vakantie was het pasen, dit hebben we gevierd met een paasbrunch met het hele huis.

Pasen

Tweede paasdag was ook mijn verjaardag. Dit heb ik gevierd met veel taart, cocktails in de zon aan het strand, veel lekker eten en 's avond veel dansen.

Harry potterJarigkokomoschommelVerjaardagseten

Stage:

Na de vakantie zijn de praktijkexamens voor vmbo begonnen. Mijn begeleidster is hoofd-examens of iets degelijks, ze is in ieder geval erg nodig in deze periode. Wat betekend dat ik vaak last minute lessen van haar overneem, omdat zij dan iets kan regelen of een afspraak heeft staan. Dit kwam neer op dat ik vorige week 17 lesuren heb gedraaid in plaats van 10 lesuren. Deze week is het gelukkig meegevallen met de hoeveelheid lessen die ik moest overnemen, maar de week is nog niet voorbij ;)

Deze week heb ik mijn tussenbeoordeling gepland, ik ben benieuwd wat daar uit zal komen.

1. Helga kolen:
    18 april 2018
    Wat een ervaringen doe jij op. Je leert er wel van flexibel te worden. Fijn dat er ook een vakantie in zat. Heb je daar ook van genoten?
    Succes aan de anderen
  2. Franka:
    18 april 2018
    lieve han, wat maak je toch veel mee! leuk om te lezen :) ik denk dat je een hele leerzame tijd daar hebt maar ook veel fun! nou hopelijk tot snel! XXX
  3. Kees Jan:
    27 april 2018
    Hoi,
    Hoe gaan d lln met de examens om? Zijn ze er nerveus voor? En vinden ze het niet heel moeilijk in het Nederlands? Ik hoor het graag als ze ermee bezig zijn (ver 2 of 3 weken denk ik?).
    Fijn weekend,
    Kees-Jan